Inspiratie vanuit het Netwerk Zuid Gelderland

23-10-2021 nieuwsflits
Inspiratie vanuit het Netwerk Zuid Gelderland

In de mijn eerste maanden als netwerkcoördinator leg ik ontmoetingen vast op Instagram. Ontmoetingen die inspireren, passie laten zien voor de palliatieve zorg en de wens hierin verder te ontwikkelen met elkaar. De Zelfevaluatie is bij zorgorganisaties uitgezet en nu ook bij huisartsen. Eén van de thuiszorgorganisaties TVN zorgt,  heeft de Zelfevaluatie zo goed als afgerond en trekt al voorlopige conclusies waar zij mee verder kunnen. Zij constateerden onder andere; We stellen de dubbele surprise question, maar hoe markeren en documenteren we vervolgens, hoe om te gaan met de overgang van ziektegerichte behandeling naar symptoombehandeling, wanneer precies en hoe markeren we de stervensfase? Mooie opbrengsten om op voort te bouwen. Andere organisaties starten nog met de Zelfevaluatie op of zijn begonnen.  Erg waardevol om hier met elkaar thema’s uit te halen om gezamenlijk in op te trekken als Netwerk.

Van een andere orde, maar wel een prachtig initiatief is - binnen Netwerk Palliatieve zorg Zuid Gelderland op de dag van de palliatieve zorg - bij een van de zorgorganisaties (ZZGzorggroep) de introductie, zowel intra- als extramuraal, van de waaktas.

De Waaktas; een tas gevuld met diverse spullen die fijn en handig zijn tijdens het waken. Een gedichtenbundel, zakdoekjes, handcrème, lippenbalsem en meer. Een liefdevol en warm initiatief vanuit ZZG om naasten troost en aandacht te bieden in de laatste levensfase van hun geliefde. De waaktas is daarnaast een hulpmiddel voor de zorgmedewerkers om het gesprek met de familie aan te gaan over de stervensfase en het nadere afscheid.  De nabestaanden mogen de tas inclusief inhoud behouden. In de maand oktober ontvangen alle teams een aantal waaktassen.  Ook alle palliatieve experts wijkverpleging ontvangen deze maand een aantal waaktassen. Zij krijgen de tassen in beheer; ze zijn dus bij hen op te vragen. Na een aantal maanden  wordt het project, samen met medewerkers, geëvalueerd en beoordelen we of nieuwe tassen worden bijbesteld. De tas staat symbool voor de aandacht van ZZG voor de nabestaanden en het afscheidsproces. Voel je uitgenodigd om de waaktas te bekijken en te benutten waar gewenst.

Anne-Marie Barkhuis, Netwerk Zuid Gelderland

‹ Terug naar overzicht